Cardul național de sănătate, obligatoriu de la 1 septembrie pentru toate serviciile medicale oferite în contract cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate

Conform cu legislația în vigoare, începând cu 1 septembrie 2015, toate serviciile medicale oferite de Spitalul și Policlinica „Providența”, prevăzute prin contract cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate, vor fi acordate numai pacienților care prezintă cardul național de sănătate. Obligativitate prezentării cardului este menționată în comunicatele lansate de Casa de Asigurări de Sănătate și va fi singurul mod prin care noi, în calitate de furnizori, vom putea deconta în relația cu CAS serviciile medicale oferite.

În cazul în care un pacient asigurat nu va avea cardul asupra sa ne vom afla în imposibilitatea de a acorda servicii medicale gratuite iar solicitantul va trebuie să achite contravaloarea lor.

Asigurații cărora până la această dată nu li s-a emis cardul naţional de sănătate pot beneficia de servicii medicale dacă în urma interogării site-ului http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html persoana apare ca asigurată.

Asigurații care, din motive personale sau religioase, refuză utilizarea cardului de sănătate, vor depune o cerere în scris la casa de asigurări în care vor menţiona motivele refuzului şi vor restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru aceşti asiguraţi în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate cu termen de valabilitate 3 luni.

Ce este cardul naţional de sănătate?

Cardul de sănătate (CEAS) este un proiect de interes naţional care are ca scop principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

Ce conţine cardul?

Cardul naţional de sănătate primit de asigurat conţine doar datele de identificare ale asiguratului.

 Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate următoarele informaţii:

  • Numele şi prenumele asiguratului
  • Codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate
  • Numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de  sănătate (CID)
  • Data naşterii
  • Termenul de valabilitate al cardului (5 ani)

Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date medicale.

Cine intră în posesia cardului naţional de sănătate?

Persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani vor primi cardul naţional de sănătate. Copiii cu vârsta de până la 18 ani beneficiază de servicii medicale gratuite conform legii.

Cum se activează cardul de sănătate?

Activarea cardului de sănătate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului.

Operaţiunea de activare durează maxim 30 de secunde şi constă în înlocuirea codului pin iniţial al cardului (000) cu un cod pin din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. Codul pin rămâne în proprietatea asiguratului, la fel ca şi cel de la cardul bancar.

Cardul nu este transmisibil și poate fi folosit numai împreună cu un document de identitate. Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opțională și se realizează doar la medicul de familie.

Cum se utilizează cardul de sănătate?

Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice.

Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul pin.

Instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este asigurat sau nu.

Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate.

Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât şi celor neasigurate.

Cum se poate debloca un card de sănătate?

Dacă asiguratul tastează greşit, de cinci ori consecutiv, codul pin al cardului de sănătate, acesta se blochează.

În această situaţie, medicul va telefona la numărul de helpdesk 021.202.6995, unde se alocă un număr de tichet, iar prin e-mail, la adresa suport.ceas@casan.ro, se dau informaţiile privind cardul blocat.

Cum se poate obţine un nou card de sănătate?

Asiguraţii care au primit carduri naţionale de asigurări sociale de sănătate cu date personale eronate, sau au pierdut/distrus acest document, vor solicita eliberarea unui nou card la casa de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află.

Asiguraţii vor primi cu titlu gratuit noul card de sănătate în situaţia în care cardul conţine date eronate.

Asiguraţii vor plăti contravaloarea serviciilor de producţie şi distribuire prin poştă a noului card, în cazul pierderii/distrugerii cardului iniţial, respectiv suma de 15,50 Ron.

Plata se va face la sediul casei de asigurări în evidenţa căreia se află asiguratul.

Adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate

În cazul solicitării unui nou card de sănătate, până la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverinţe (valabilă trei luni de la eliberare) de înlocuire a cardului de sănătate.

Sursa informațiilor: http://www.cnas.ro/